zondag 14 juni 2015

Mijn eerste ervaring met een vrouwennetwerk

Wat je van me moet weten is dat ik een man ben. Jawel, een echte man, eentje met van die doorsnee gebreken. Ik ben een vijftiger en werk al een mensenleven lang met en voor ondernemers. Ik ben getrouwd met het meisje dat ik op de middelbare school leerde kennen en heb een dochter die in haar laatste studiejaar zit en in Leiden woont. Verder heb ik een halsbandparkiet (vrouwtje) en een niet nader te omschrijven knaagdier (wat ook een vrouwtje is), ooit hadden we een paard voor mijn dochter (en dat was natuurlijk een merrie!) Als ik niet zoveel vrouwen om me heen had dan zou mijn leven saai zijn... Ik rijd in een Volvo… 


De voorbereiding
Het is zes uur en ik ga naar een zakenvrouwenontbijt. Ik mag een beschuitje eten met tweehonderd ondernemende vrouwen. Ik sta voor de spiegel en kijk naar mezelf. Mijn vrouw wijst me er fijntjes op dat ik mijn haar al voor de tweede keer kam en lacht me uit. Ik voel me onzeker en dat irriteert me. Kom op zeg! Ik ben al naar meer dan honderd bijeenkomsten geweest. Nu ik als enige man naar een vrouwenbijeenkomst ga wordt er natuurlijk kritisch gekeken. 
Zojuist voorkwam mijn vrouw dat ik twee verschillende sokken aan zou doen en raadde ze me een donkerrode stropdas aan. Ik denk aan haar geruststellende woorden: “Verbeeld je maar niet dat ze op je letten want vrouwen hebben het veel te druk met elkaar te beoordelen.”  Mijn harnas bestaat uit een antracietgrijs kostuum.

Vreemde eend in de bijt?
In de rij bij de garderobe vragen al enkele wakkere dames of ik verdwaald ben. Er staan verschillende vrouwen van de uitnodigende bank, ik herken dames die juridisch zijn of uit de consultancy komen. Ik zie een aantal ZZP’ers uit de wellness- en creatieve sector, ook P&O adviseuses vallen me op. Uit de saleshoek en de maakindustrie zie ik er maar weinig. Ik ontmoet enkele bekenden, maar kies ervoor aan een tafel te gaan zitten waar ik nog niemand ken.
Er is een directrice van de bank die een welkomsttoespraak houdt.  Zij is net als de meeste aanwezige vrouwen doordacht maar niet te opvallend gekleed. Er volgen wat cijfers over groeipercentages en de toenemende betekenis van vrouwen in het ondernemerschap (applaus), aandacht voor sponsors en medeorganiserende partijen. Ze wijst op de aanwezige standhouders waarvan er één handtassen ontwerpt. Deze heeft duidelijk een streepje voor!  “En, o ja, voor ik het vergeet, daar achterin de zaal zit van de Kamer van Koophandel de enige door ons uitgenodigde man in ons gezelschap!”  Dankuwel bankmevrouw!
De vuurproef
Tijd voor een croissant en een crackertje met iets. Ik heb het gevoel dat ik vooral niet mag knoeien (en dat met verse croissants), er zitten negen dames aan tafel die niet op me letten maar alles zien. Ik merk dat ik heel voorzichtig eet. Er volgen enkele kennismakingsspelletjes waar iedereen heel soepel aan meedoet. Ik ervaar weinig functioneel verschil met gemengde netwerken. Er vallen me wel enkele dingen op. Als ik mag generaliseren zijn vrouwen iets beschaafder en vragen zij eerder wat je doet in plaats van direct te vertellen wat zij doen. De dynamiek voelt goed.

ZZP, MKB, grootbedrijf en netwerken
Hoe kom je als ZZP’er binnen bij het MKB of hoe kom je als MKB’er binnen bij het grootbedrijf? Het is een feit dat grote bedrijven eerder zaken doen met grotere bedrijven dan met kleine ondernemers. Veel ondernemers hebben mede daardoor een opschalingsprobleem. Een manier om dit te overbruggen kan het sociale level zijn (gemeenschappelijke factoren). Onder andere geven vrouwennetwerken een kans om onderneemsters van grotere bedrijven te leren kennen en soms deuren open te krijgen. Er zijn vrouwennetwerken waar de nadruk ligt op het ‘vrouw zijn’ en niet echt op het ondernemerschap; een beetje de glossy’s onder de netwerken. Als je het leuk vindt en als je jezelf er thuis voelt dan moet je dat vooral doen. Maar de kans dat het je helpt verder te komen met jouw ondernemerschap is dan weer kleiner. Dus kies bewust.

Netwerk-conclusie
Wat ik vooral van dit netwerk geleerd heb is:
  • dat het geen nadeel is als je in de minderheid bent, wat natuurlijk ook geldt voor vrouwen in       ‘mannennetwerken’;
  • dat je pas out of place bent als je je out of place voelt;
  • dat het belangrijk is om je eigen kring te koppelen aan nieuwe omgevingen en mensen;
  • en dat sommige vrouwen ook knoeien met croissants.

Als ik ’s avonds thuiskom, vraagt mijn vrouw hoe het geweest is. Ik antwoord lachend: “Ik heb niemand ontmoet zoals jij.” Ze kijkt me even aan en trekt één wenkbrauw op.
T 06 46748120
Theo van de Velde
“deze blog is verschenen op 31-08-2014 op de site van http://www.vrouwen-ondernemen.nl”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten